MITOKONDRIO

Lisätietoa Mitokondrioyhdistyksestä ja mitokondriotaudeista

MITOKONDRIOTAUDIT ovat harvinaisia, eteneviä sekä periytyviä sairauksia, joilla yhteistä on energia-aineenvaihdunnan ongelmat. Oireisto ilmenee kuitenkin jokaisella erilaisina.
    Mitokondriotauti voi puhjeta millä iällä tahansa, eikä mihinkään tautiin ole parantavaa hoitoa. Suomessa on diagnosoitu reilut 1000 mitokondriotautia sairastavia.
    Me olemme maaliskuussa 2018 perustettu yhdistys, joka haluaa auttaa ja tarjota vertaistukea mitokondriotauteihin sairastuneita ja heidän läheisiään. Toimimme valtakunnallisesti. Mitokondrioyhdistyksen pdf-esite
MITOKONDRIOTAUTIOIREITA:
Diabetes, Halvauskohtaukset, Migreeni, Aivoinfarktit, Päänsärky, Munuaissairaus, Tunnottomuus, Suolisto- ja virtsaongelmat, Lihasheikkous, Kuurous, Alzheimer, Sydänsairaus , Parkinson, Vapina, Kipu, Lyhytkasvuisuus, Huono rasituksensieto, Nielemisongelmat Haimasairaus, Lihasjäykkyys, Anemia, Uupumus, Maksasairaudet, Silmänpohjarappeuma, Aivojen pienten suonten tauti, Masennus, Kehitysvammaisuus, Riippuluomet, Väsymys, Epilepsia, Lihaskrampit, Sokeus, Aivomuutokset, Nivelkivut, Muistihäiriöt, Lihas- ja hermokipu, Hengitysongelmat, maitohappo- asidoosi, Oppimisvaikeudet, Hermoston rappeumat, umpieritysrauhasten toimintahäiriöt/muutokset kuten kilpirauhasen, lisämunuaisten, aivolisäkkeen vajaatoiminta jne.
Mobirise

MITOKONDRIOTAUTI DIAGNOOSEJA:
MELAS, MIRAS, LBSL, MEGDEL, CPEO, VLCAD, MERRF, GRACILE, MNGIE, LHON, NARP, MCAD, IOSCA, SCAD, MIDD, Leighin Tauti, Kearns-Sayren-, Alpertin-, Pearsonin syndroomat, Leberintauti, Hengitysentsyymi Kompleksi I, II, III ja IV puutokset.

YHDISTYKSEMME TARKOITUS
On toimia yhdyssiteenä mitokondriotautia sairastavien ja niiden, joilta mitokondriotautia epäillään tai mitokondriotaudin määrittely on epäselvä tai kesken.
Yhdistyksemme edistää mahdollisuuksia vertaistuen saamiseen ja tukee mitokondriotautia sairastavan oikeutta yhdenvertaiseen kohteluun, esteettömyyteen sekä monimuotoiseen osallistumiseen ja hyvinvointiin ympäristössään.
Yhdistyksemme lisää mitokondriotautien tunnettavuutta ja edistää osaltaan alan tutkimusta, hoitoa ja kuntoutusta.

Mobirise

YHDISTYKSEMME TOIMINTA
Järjestää vertaistukitapahtumia ja -tilaisuuksia ja vapaaehtoistoimintaa valtakunnallisesti ja paikallisesti.
Toimii yhteistyössä ja edistää vuorovaikutusta eri toimijoiden kuten Neuroliiton, muiden järjestöjen, yhteisöjen, asiantuntijoiden sekä palveluntuottajien kanssa.
Harjoittaa ja tuottaa julkaisu- toimintaa ja vaikuttamista, tiedottamista ja neuvontaa sekä voi järjestää koulutusta, ohjausta ja valmennusta. Järjestää vuosittain Mitokondriotapahtumaviikon ja osallistuu LightUpForMito- kansainväliseen eri kohteiden vihreäksi valaisuyöhön.

LÖYDÄT MEIDÄT MYÖS SOSIAALISESTA MEDIASTA!